onsdag 2 september 2020

AVSKALAD LÄTTHET

Diskuterade det där med att åldras, att bli äldre med en grupp på Twitter. Kroppen som blir stel och gör motstånd, minnet som sviktar och tanken som svindlar när man ser tillbaka i decennier istället för år. 
Plötsligt kom ett nytt uttryck för mig och det härleddes ur Tomas Sjödins bok i bokhyllan, "När träden avlövas ser man längre från vårt kök".
Jag skrev en tweet och svarade att det känns som avskalad lätthet.

Under dagen fortsatte så tankarna och framåt kvällen hade det blivit en text, som jag senare tonsatte. Mitt sätt att se på att åldras, att inte glömma allt det där positiva, som lätt försvinner i livets vedermöda och inte längre lyfts fram i den gängse beskrivningen av åldrandet i vår hektiska värld. Överallt talas det om anti-age, men jag tror det gäller att hitta andra förhållningssätt som är pro-age. Eller som mitt älsklingsuttryck, "Om du inte kan hoppa över, kryp under"!


Varje årsring närmre mig för

Livets centrum och mening

Varats oändlighet fyller min själ

Bort från yta förställning

Avskalad lätthet bottnar alltmer

Mysteriet bär mig mot ljuset





Hösten förvandlar bladen till guld

Avlövad gren bjuder utsikt

Stormar drar fram

Jag har varit där förr

År ger tillit förströstan

Avskalad lätthet bottnar alltmer

Mysteriet bär mig mot ljuset




Tystnaden tilltar kraften tar slut

Ansvar lämnas till andra

Minnen lyfts fram förgyller min dag

Tacksamhet nåd och försoning

Avskalad lätthet bottnar alltmer

Mysteriet bär mig mot ljuset





I går bestämde vi oss för att röja bland lönnbuskaget som växt upp mer och mer bortom vingården och tagit bort mycket av vår utsikt mot betena från köksfönstret.


Där ser vi hästarna beta från frukostbordet, havsörnarna som vilar på sina mäktiga vingar, vindkraftverket som visar vindriktningen, fasanen och morkullorna som ger sig ut ur hagtornssnåren.


Kvar blev två fina raka stammar, som ska få växa vidare till två vackra lönnar i blickfånget.

Inte bara höstblad som fälls när dagarna blir mörkare och kallare, ibland behövs en prima motorsåg för att skapa öppna horisonter,



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar