lördag 29 augusti 2020

EN KNAPPFOSSIL I VIGSELRINGEN.

Har länge haft en trekantig vigselring med en diamant från Georg Jensen. Den och förlovningsringen som passar till köptes i affären på Biblioteksgatan i Stockholm år 2000 och har använts varje dag sedan dess.
I somras gick basskenan i ringen sönder efter daglig användning i 20 år och diamanten var borta en morgon när jag vaknade.

Vi hörde oss för med Georg Jensen både i Sverige och Danmark, pratade med försäkringar och dylikt, för att återställa den, men så dök en annan möjlighet upp.

Här på Gotlands Norra Klintkust finns det mycket fossiler och jag har alltid varit mycket förtjust i fossiler och kalksten. Har släpat hem otaliga vackra exemplar efter semestrar på Gotland. Ja, jag vet att man inte får, men de är återbördade till Öjn nu. På stränderna runt Nygranne finns små runda knappfossiler och en lokal guldsmed i Visby, Annika Gustafsson gör smycken av knappfossiler från stränderna, som hon använder till formar att gjuta guld och silversmycken i. Sedan placerar hon små diamanter i centrum.
Nu har jag en ny och mycket personlig ring.

Jag blev väldigt förvånad när jag såg Georg Jensens nya kollektion med den lilla blomman. Den påminner om min ring, men min är en genuin knappfossil, en mångtusenårig förstelnad liten varelse, hittad på en strand och gjuten i guld. Magiskt!








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar