måndag 31 augusti 2020

VALLMOFRÖN I JORDEN 

På Gotland finns det vallmofrön överallt i jorden sägs det. Om man vänder på jorden ett år växer det upp massor med vallmoblommor nästa år säger man.
Har en liknande upplevelse i livet, sedan jag för många år sedan insåg att vallmoblomman är min älsklingsblomma så dyker den upp överallt hela tiden på olika sätt.
Jag vet, jag dras dit, precis som drömmar drar oss mot målet.

Anteckningar i sångboken jag använde i Taizé år 2000, där skrevs det inte många ord, men en vallmo målades med akvarellfärgerna i det lilla skrinet.


Motiven, redigering och bearbetning blir ofta av vallmoblommor naturligtvis!




Till och med när jag valde klänning till den årliga fågelskrämman vid trädgårdspallarna hade den i alla fall till en början fantastiska vallmoblommor. Sol och ljus har blekt tyget genom åren, 
men ännu finns det spår efter vallmoblommorna.



På min 70-årsdag fick jag en vidunderlig vallmobukett och barnbarnen förärade mormor/farmor olika alster på temat vallmo.





För länge sedan målade jag ett självporträtt på Galleri Herta, ett stort porträtt av en sargad kvinna, som just då tyckte sig ha förlorat allt. Den bilden har suttit i mitt arbetsrum här på Nygranne. Mina barnbarn måste passera den stora målningen på väg till toaletten från sitt gästrum, Vallmorummet förstås, och Signe sa en dag. "Mormor, kan du inte måla över den där hemska bilden. Du tycker ju om vallmo?" Sagt och gjort. I dag är det en annan atmosfär i rummet och bilden avspeglar mitt fantastiska liv idag 27 år senare.








Tänker på symboliken, Hågkomstens dag i Storbritanien den 11 november, den starka frukten och symbolen för fruktbarhet hos blomman som varit känd över 5000 år före Kristus.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar